De ontwikkeling van de Formule E auto

Gepubliceerd op 30 oktober 2019 om 17:00

De groei van de Formule E rond elektrische mobiliteit is de basis geweest voor het succes van deze categorie.
Fabrieken zien de Formule E als de perfecte testbank om hun technologiën te ontwikkeen en te testen.
Omdat de Formule E de eerste in zijn soort is betekent dat er geen regelgevende stabiliteit is. Het gevolg is dat er voortdurende evolutie is welke zich in de auto(sport) industrie voordoet.
De Formule E overweegt de pitstops te herstellen door de snelle batterij laadtechnologie met de komst van de 'Gen 3' auto. De 'Gen 3' is de derde versie welke zal verschijnen in de Formule E. Deze zal waarschijnlijk pas in 2022/2023 zijn intrede doen.

De Formule E begon zijn geschiedenis met de 'Gen 1' auto. Doordat de batterijen onvoldoende capaciteit hadden moest er verplicht een pitstop gemaakt worden. Iedereen weet die chaotische tafarelen nog wel, de pits in, snel uitstappen en weer plaatsnemen in de volgende auto.
Dit concept werd verbroken met de komst van de 'Gen 2' auto in het seizoen 2018/2019.
De 'Gen 2' heeft voldoende capaciteit om de volledige race van 45 minuten uit te rijden.
De pitstops waren dus niet meer verplicht en de serie introduceerde een ander concept.
De serie introduceerde de 'Attack Mode' om het geheel strategisch te vergroten! De 'Attack Mode' gaan wij later nog uitleggen.
We kunnen het geheel samenvatten; De 'Gen 1' maakte elektrische (autosport) voertuigen levensvatbaar, de 'Gen 2' toont de levensduur van een batterij en de 'Gen 3' laad vermoedelijk zien hoe snel een batterij kan opladen.
De Formule E gaat nog een mooie toekomst tegemoet met de ontwikkeling van elektisch rijden maar zeker ook op het gebied van de autosport.
Kijk alleen al naar de verschillen tussen de 'Gen 1' en 'Gen 2' auto's welke hieronder staan weergegeven.

Bron: oa www.motor.es/

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.